torsdag 2. juni 2011

Alpakkasjal.

Disse alpakkasjalene har jeg laget mange av i årenes løp.
De har vært populære gaver.
De er utrolig myke og deilige å slenge rundt halsen.
Jeg pynter de opp med litt perler i alle tre endene sammen med litt heklet rysj.
Utrolig hvordan det forandrer ett ellers enkelt og kanskje kjedelig sjal.

Mønster: Eget
Garn: Drops Alpakka ( 100 gram )
Pinner: 3,5

Mønsteret er veldig enkelt og jeg deler det gjerne.

Legg opp 3 masker på pinne nr 3,5.
Strikk rett, snu, strikk vrang tilbake, snu.
Øk 1 maske i begynnelsen på hver rett omg, dvs annenhver omg.
Gjenta de 2 omg ( 1 omg rett med øking, 1 omg vrang) til du har strikket opp ett nøste (50g)
Begynn på neste nøste og fell istedet for å øke på rett omgangene ( strikk 2 masker sammen rett i begynnelsen på rett omg)
Fortsett til du har bare 3 masker igjen på pinnen.
Fell av.


I endene heklet jeg bare luftmasker.
Bruk gjerne en annen fargenyanse enn på sjalet, det blir veldig fint.
Hekle 30 lm og hekle ned i den første lm så du får en løkke.
Hekle nye 30 lm og gjenta prosessen til du har så mange løkker du vil ha.
Jeg har 6 løkker.
Så trær jeg på 10 perler på garnet, tvinner det som en ring rundt løkkene og fester tråden.

Lykke til!

Og link gjerne til meg om du bruker mønstrene mine.

Vi blogges:))

Karipia


4 kommentarer:

  1. Nydelige sjal du har strikket og stæsjet er flott.. Ha en flott langhelg :-)

    SvarSlett
  2. Nydelige ja, kan tenke meg de er varme og gode:) Skinner solen hos dere? Her er det fremdeles grått, men syns det ser ut til å lysne litt og litt. Koselig med bloggtid og kaffe mens vi venter hi hi.
    Ha en flott dag Kari!:))
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  3. Flotte sjal, Kari. Jeg tror disse havner på skal-prøve-å-hakkes-listen min.

    SvarSlett