tirsdag 15. mars 2011

Mormors gamle oppskrift på boller.

Jeg er av de som gjerne prøver ut nye oppskrifter på både kaker og gjærbakst.
Men har ennå ikke funnet en bolleopskrift som er bedre enn mormors gamle.
De er veldig gode og deigen er helt nydelig å jobbe med.


Bolleopskrifter har dere vel fra før alle sammen, men jeg tenkte jeg skulle
 dele oppskriften med dere alikevel jeg.

Mormors Melis boller.

1 1/5 kg hvetemel
100 gram smør
250 gram melis
2 egg
2 ts bakepulver
9 dl melk
2 pk gjær

Smelt smøret og varm melken til 37 grader.
Smuldre gjæren i melken og tilsett de sammenpiskede eggene.
Tilsett til slutt alt det tørre.

Rulles til små boller og legges på bakepapir med engang.
La de heve i 2 timer og pensle med sammenpiskede egg.


Stekes på 225 grader midt i ovnen i ca 10 minutter.



Da er det bare å nyte de ferske bollene.

Vi blogges:))

Karipia



5 kommentarer:

  1. Dette virkar som ei god oppskrift, og eg må nok prøva den snart. Takk for at du delar! ;)

    SvarSlett
  2. Denne skal testes ut i nær fremtid, er helt hekta på boller for tiden, og ingenting er vel bedre enn ferske hjemmebakte boller:)
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
  3. Disse så skikkelig gode ut. :)

    SvarSlett
  4. Namnam, dette så innmari godt ut! Jeg er så svak for boller altså.. Må nok prøve denne oppskriften en gang. ;)

    SvarSlett
  5. Nam nam!
    Ønske dæ en fortsatt fin kveld:-)

    SvarSlett